Pred vstupom do MATERSKEJ ŠKOLY

Pred vstupom do materskej školy

 
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/

Pred vstupom do materskej školy

 
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/

 

Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.

Čo robiť a čoho sa vyvarovať, aby proces adaptácie prebiehal bez problémov?

Tu je zopár tipov:


• Snažte sa MŠ popisovať realisticky – idealizovanie a „premotivovanie“ môže na dieťa pôsobiť opačne, najmä ak sa jeho očakávania nenaplnia. Pred samotným nástupom si spoločne choďte škôlku pozrieť, aby ste sa vy aj dieťa oboznámili s prostredím.


• Trénujte postupné odlúčenie od rodičov, aj keď na krátko, v známom prostredí.


• Podporujte dieťa v samostatnosti v návykoch a sebaobsluhe. Snažte sa prispôsobiť denný režim potrebám adaptácie na škôlku (napr. čas spánku a pod.)


• Umožnite dieťaťu kontakt s rovesníkmi, aby sa učilo rešpektovať potreby a požiadavky iných detí.


• Nestrašte deti škôlkou – „veď počkaj, v škôlke ťa naučia poslúchať“ – to rozhodne nie je účinná motivácia.


• Pri odchode sa príliš dlho nelúčte, aj keď deti často spočiatku plačú, verte skúsenostiam a schopnostiam učiteliek a odíďte. Väčšina detí sa krátko po odchode rodičov upokojí.


• Nedávajte pred dieťaťom najavo svoje obavy a neistotu, naopak chváľte ho a podporte seba i dieťa v presvedčení, že spoločne nástup do škôlky hravo zvládnete.


• Vždy dodržte čas príchodu, ktorý ste sľúbili, dieťa nadobudne dôveru a istotu, že sa vrátite.


• Nepreťažujte dieťa krúžkami a inými náročnými aktivitami. V prvých týždňoch je pobyt v škôlke pre dieťa novou skúsenosťou, ktorú musí spracovať. Deti bývajú často z pobytu v škôlke a z nových zážitkov unavené.


• Pokiaľ je to možné, vyvarujte sa v čase nástupu do škôlky výrazných zmien v chode rodiny (sťahovanie, dlhodobá návšteva babky, služobná cesta a pod.).


• V priebehu prvých týždňov pobyt v škôlke zbytočne neprerušujte (dovolenkou a pod.), aby si dieťa vytvorilo pravidelný návyk.


• Vždy s dieťaťom hovorte o jeho zážitkoch a skúsenostiach, podporujte ho a chváľte za samostatnosť, odvahu a pod. Ak máte akékoľvek pochybnosti, konzultujte svoje dojmy aj s učiteľkou v MŠ, pýtajte sa dieťaťa na jeho prežívanie. Komunikáciou možno predísť mnohým nedorozumeniam.



Viac tu: https://materska-skola-belancatka.webnode.sk/prvy-den-v-materskej-skole/
Čo robiť a čoho sa vyvarovať, aby proces adaptácie prebiehal bez problémov?
 

Tu je zopár tipov:


• Snažte sa MŠ popisovať realisticky – idealizovanie a „premotivovanie“ môže na dieťa pôsobiť opačne, najmä ak sa jeho očakávania nenaplnia. Pred samotným nástupom si spoločne choďte škôlku pozrieť, aby ste sa vy aj dieťa oboznámili s prostredím.


• Trénujte postupné odlúčenie od rodičov, aj keď na krátko, v známom prostredí.


• Podporujte dieťa v samostatnosti v návykoch a sebaobsluhe. Snažte sa prispôsobiť denný režim potrebám adaptácie na škôlku (napr. čas spánku a pod.)


• Umožnite dieťaťu kontakt s rovesníkmi, aby sa učilo rešpektovať potreby a požiadavky iných detí.


• Nestrašte deti škôlkou – „veď počkaj, v škôlke ťa naučia poslúchať“ – to rozhodne nie je účinná motivácia.


• Pri odchode sa príliš dlho nelúčte, aj keď deti často spočiatku plačú, verte skúsenostiam a schopnostiam učiteliek a odíďte. Väčšina detí sa krátko po odchode rodičov upokojí.


• Nedávajte pred dieťaťom najavo svoje obavy a neistotu, naopak chváľte ho a podporte seba i dieťa v presvedčení, že spoločne nástup do škôlky hravo zvládnete.


• Vždy dodržte čas príchodu, ktorý ste sľúbili, dieťa nadobudne dôveru a istotu, že sa vrátite.


• Nepreťažujte dieťa krúžkami a inými náročnými aktivitami. V prvých týždňoch je pobyt v škôlke pre dieťa novou skúsenosťou, ktorú musí spracovať. Deti bývajú často z pobytu v škôlke a z nových zážitkov unavené.


• Pokiaľ je to možné, vyvarujte sa v čase nástupu do škôlky výrazných zmien v chode rodiny (sťahovanie, dlhodobá návšteva babky, služobná cesta a pod.).


• V priebehu prvých týždňov pobyt v škôlke zbytočne neprerušujte (dovolenkou a pod.), aby si dieťa vytvorilo pravidelný návyk.


• Vždy s dieťaťom hovorte o jeho zážitkoch a skúsenostiach, podporujte ho a chváľte za samostatnosť, odvahu a pod. Ak máte akékoľvek pochybnosti, konzultujte svoje dojmy aj s učiteľkou v MŠ, pýtajte sa dieťaťa na jeho prežívanie. Komunikáciou možno predísť mnohým nedorozumeniam.

 


Prvý deň v materskej škole

 

Pred tým, než sa z vášho dieťatka stane ,, škôlkar,, malo by sa stretávať s rovesníkmi, napríklad na detskom ihrisku. Nájde si nových kamarátov a zistí, že mamičku už ku hre nepotrebuje. Pred nástupom do materskej školy by malo dieťa zvládnuť odlúčenie od matky. Môžete to trénovať postupne, skočte si na nákup a dieťa zverte susedke, či babke. Odlúčenie postupne predlžujte. Dieťa tak získa istotu, že mama sa preňho vráti.

 

Vstup do materskej školy.

AKO TO VNÍMA VAŠE DIEŤA ?

            „Ráno treba vstávať skoro. Doma sa každý ponáhľa a mama aj oco chcú, aby som bol šikovný a rýchly. Všetci sú nervózni, ak nereagujem podľa ich očakávaní. Na maminej tvári vidím bezradnosť, keď sa rozplačem a nevie ma utíšiť. A potom v škôlke mi dohovárajú, ak nechcem ísť dnu, ak sa bojím. Mama sa so mnou rozlúči a ja zostanem s cudzou tetou. Nepoznám ju a ona nepozná mňa. A potom ma odvedie za deťmi. Ale ja chcem ísť za mamičkou, ja chcem ísť domov...“

 

 Vstup dieťaťa do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Ten so sebou prináša mnoho zmien:

-         rozmanitý denný režim, prítomnosť iných detí, učiteľky a pod. V škôlke každá hračka, každý kútik, či miesto, je všetkých. Každý môže „všetko“ a každý má právo na „všetko“ rovnakou mierou – i na pozornosť učiteľky. Väčšina detí nechápe, prečo je odkázaná na seba v takej „nepríjemnej situácii...

 

KAŽDÝ ZAČIATOK JE ŤAŽKÝ !

            Dieťa ťažko prežíva odlúčenie od matky. Reaguje plačom, je utiahnuté, niektoré reagujú agresívne. Prvotné ťažkosti dieťaťa môžeme krok za krokom v spolupráci rodina a škola prekonať.

Trpezlivosť, láska, porozumenie, prejav úcty k dieťaťu, načúvanie jeho problémom zo strany rodiča a učiteľa, je prvým krokom úspešnej adaptácie dieťaťa na život v MŠ.

            Proces prispôsobovania sa v MŠ má usmerňovať rodina, najmä matka. Môže napríklad vopred po dohode so zástupkyňou  pre MŠ navštíviť priestory MŠ, zoznámiť sa s učiteľkami, s organizáciou a denným poriadkom MŠ, môže poskytnúť informácie o povahe, vlastnostiach, ale aj záľubách svojho dieťaťa.

            Veľmi pozitívne ovplyvňuje adaptáciu dieťaťa skúšobné obdobie na niekoľko hodín denne, bez náhlenia, bez nervozity s presným časom príchodu a odchodu z MŠ. Potom sa môže po dohode s učiteľkou a po jej posúdení pobyt dieťaťa v MŠ predlžovať.  Lúčenie s dieťaťom zbytočne nepredlžujeme. K psychickej pohode dieťaťa prispieva, ak každý deň vie, kedy a kto po neho do MŠ príde.

            Pobytom v MŠ sa skracuje čas, ktorý dieťa trávi s rodičmi. Tento čas je potrebné nahradiť každodennou chvíľkou, kedy sa budeme doma dieťaťu venovať, vnikneme do jeho sveta a spolu s ním budeme všetko prežívať.

 

Ako pomôcť dieťaťu k úspešnej adaptácii v bodoch:

  • Dovoľte mu po dohode s učiteľkou priniesť si obľúbenú hračku, s ktorou sa mu prvé dni ľahšie zvládnu.
  • Zbytočne nepredlžujte rána s plačúcim dieťaťom v šatni, prejavte mu porozumenie, ubezpečte ho, že ho máte radi a že poň prídete a odovzdajte ho učiteľke.
  • Zostaňte po celý čas pokojní.
  • Dôverujte učiteľkám v triede.
  • Neporovnávajte dieťa s inými deťmi, ktoré neplačú a usmievajú sa, rešpektujte jeho pocity.
  • Hovorte mu pravdu -  idem do práce, budem doma upratovať, variť a pod.
  • Komunikujte s dieťaťom o tom, čo sa v materskej škole dialo, ale nenúťte ho rozprávať, ak nechce.
  • Prejavte mu dôveru, že je šikovné, že to zvládne, že sa naučí aj to, čo sa mu doteraz nedarí.

 

O materskej škole sa s dieťatkom veľa  rozprávajte vždy v pozitívnom duchu, hovorte mu, čo všetko sa tam naučí a koľko nových kamarátov si nájde. Hlavné je, aby dieťatko nemalo zbytočne z materskej školy strach a obavy/v žiadnom prípade ho nestrašiť materskou školou a pani učiteľkami/. Malo by sa tam tešiť.